Pred týždňom som nevedela, že také niečo existuje.
26. februára 2014 to diagnostikovali nášmu Hugovi (4 a pol roka), takže
to už viem dosť dobre a zatiaľ veľmi, veľmi prežívam... No tento post ešte bez
emócií, len teória - definície, diagnostika, typy, prejavy, prognóza, terapia.
ČO JE VÝVINOVÁ DYSFÁZIA
- špecificky narušený vývin reči; vrodená
porucha vývinu jazykových schopností; narušená komunikačná
schopnosť; centrálne podmienené narušenie produkcie a porozumenia hovorenej
reči. Trpí ňou 4 - 7% populácie. Je najčastejšou vývinovou poruchou
osvojovania si hovorenej reči. Viac sa vyskytuje u chlapcov
ako u dievčat. Podľa rôznych autorov približne 5 – 19 % deti z populácie
si osvojuje rečové schopnosti atypicky a neskôr.
PRÍČINY
nejednoznačné; často ide
o mozgovú dysfunkciu alebo jemné difúzne poškodenie mozgových štruktúr rečových
zón ľavej hemisféry. Uvádza sa dedičnosť, komplikácie počas tehotenstva,
počas pôrodu alebo popôrodnej adaptácie dieťaťa.
DIAGNOSTIKA
Jednoznačne sa dá potvrdiť najskôr až medzi tretím
a štvrtým rokom dieťaťa. Deti bývajú diagnostikované spravidla okolo 5. – 7. roku, niekedy aj v staršom veku. Prvý má upozorniť pediater. Veľmi dôležitou
súčasťou diagnostiky je spolupráca logopéda a psychológa. Logopéd
vyšetruje porozumenie reči, expresiu, rozbor gramatiky, výslovnosť dieťaťa.
Psychológ vyšetruje neverbálne schopnosti dieťaťa a porovnáva ich
s úrovňou výkonu dieťaťa vo verbálnych úlohách. Práve výraznejší rozdiel
medzi verbálnym a neverbálnym skóre v teste v prospech
neverbálneho, býva dôležitým potvrdením diagnózy vývinovej dysfázie. Po
stanovení diagnózy je potrebné bližšie opísať silné a slabé stránky
dieťaťa, pretože dve deti s vývinovou dysfáziou sa môžu od seba
prejavmi veľmi líšiť aj napriek tomu, že majú primárne stanovenú rovnakú
diagnózu. Existujú viaceré typy alebo podoby dysfázie a tiež
intenzita príznakov (stupeň) dysfázie môže byť rôzny.
TYPY
1. receptívna - reč sa nikdy
normálnym spôsobom nerozvíja, pretože reč je vždy tvorená na základe
porozumenia. Prvým prejavom poruchy je nedostatočný rozvoj aktívnej reči,
poruchy porozumenia v 2. a 3. roku života dieťaťa nemusia byť nápadné,
pretože dieťa sa výborne orientuje aj neverbálne. V najťažších prípadoch
(slovná hluchota) sa ale nereagovanie dieťaťa ne reč( alebo aj na ostatné
zvuky) stáva nápadnou veľmi skoro a prognóza je potom väčšinou nepriaznivá.
Okrem poruchy porozumenia reči bývajú pri tejto forme typické aj poruchy
pozornosti k verbálnym podnetom , inokedy je reč zle vnímaná len v prípade
nevhodného prostredia (hluk) alebo rýchlej reči. Porucha môže byť v prvých
vývinových obdobiach významne ovplyvnená aj vplyvmi prostredia hlučné
prostredie bez vyčlenenia pre dieťa významných zvukov. Prítomné sú aj ďalšie
problémy - viazne rozvoj symbolického a abstraktného myslenia, deti si ťažko
osvojujú napr. názvy farieb, pojmy pre určenie polohy (hore, dolu, pred, za,
na...) a vzťahové pojmy (veľký-malý, rovnaký-odlišný...)
2. fonologická - porucha rozlišovania zvukov a
vnímania ich sekvencií. U detí tak dominujú obtiažne fonologické spracovania
pri inak relatívne normálnom porozumení i neporušenej schopnosti tvorby
motorického aktu reči. V dôsledku fonologickej poruchy je ale sťažená základná
analýza rečových zvukov, a preto je vývin reči na počiatku výrazne oneskorený,
s častými artikulačnými odchýlkami (zamieňanie, prehadzovanie hlások v slove).
3.
expresívna -
Vývin reči v predverbálnom období nebýva zvyčajne ničím nápadný, prvé
slová sa objavujú včas, ale potom sa už slovná zásoba dlho nerozširuje.
Porozumenie reči sa vyvíja dobre. Dieťa má pritom skutočne veľký záujem o
komunikáciu a dorozumieva sa gestami, v
takejto neverbálnej komunikácii sú deti často veľmi obratné a mnohí rodičia
majú dojem, že dieťaťu sa len nechce rozprávať, pretože všetko dokáže povedať
bez slov. Deti sa v období batoľaťa väčšinou nesnažia o imitáciu slov, a
pretože bývajú do rozprávania často nútené, môžu byť niekedy v takých
situáciách negativistické, odmietajú hovoriť, reagujú plačom...
4.
zmiešaná
PREJAVY
Prvými typickými príznakmi býva oneskorený
vývin reči, pri ktorom deti tvoria menej slov oproti svojim rovesníkom,
neskôr majú problémy so správnym tvorením viet a produkciou gramatických
konštrukcií. Často býva narušený aj vývin porozumenia reči. Niektoré
deti môžu mať výrazne narušené porozumenie reči pri relatívne lepšej
produkcii. Iné deti môžu mať najväčší problém so spájaním slov do viet,
predložkovými spojeniami, používaním zvratných zámen (sa, si, som), skrátených
tvarov osobných zámen (ti, mi, ho) a pod. Aj preto sa často zdá, že
reč detí pripomína reč cudzincov učiacich sa po slovensky. K ďalším
ťažkostiam v reči patrí často v ranom veku zhoršená zrozumiteľnosť
toho, čo deti hovoria pre osoby v okolí dieťaťa. Veľkým problémom býva
i schopnosť zapamätať si počutú inštrukciu, vetu, slovo a po chvíli
ich zopakovať. Jedná sa o tzv. pracovnú alebo verbálno-akustickú pamäť
detí, ktorá býva narušená.
Ľahšie deficity v porozumení sa maskujú dobrými intelektovými
schopnosťami, alebo pochopením kontextu. Výrazné deficity sa prejavujú
v pochopení zložitejších logicko-gramatických väzieb, pochopení
predložkových väzieb. Vo výslovnosti
je prítomná horšia zrozumiteľnosť až nezrozumiteľná reč, časté komolenie dlhších
menej známych slov, nepresné opakovanie slov, čo znamená že dieťa nemá
vytvorený správny zvukový obraz slova. Časté sú problémy v sluchovom rozlišovaní podobne znejúcich slov (schopnosť
odlíšiť znelé hlásky od neznelých bije-pije, mäkké od tvrdých byt-byť, dlhé od
krátkych víla-vila). A problémy vo fonematickom uvedomovaní (slabikovanie – správne členenie
slov na slabiky, vyčlenenie prvej slabiky, poslednej slabiky, uvedomovanie
rýmov, tvorenie rýmov, uvedomovanie hláskovej štruktúry - tzv. meta schopnosti).
Pre vývinovú dysfáziu sú charakteristické ťažkosti v tvorbe viet a gramatickej stavbe reči (v starších
prácach sa VD nazývala tiež dysgramatizmus). Vety sú krátke, zle
štylizované, deti si mýlia koncovky, málo alebo nesprávne používajú predložky. Námaha
a neistota spojená s vyjadrovaním, často vedie k obmedzenej
komunikácii a neochote hovoriť. Typickým znakom VD je obmedzený vývin slovnej
zásoby. Mnohé slová deti nepoužívajú , ale ani nepoznajú.
Dôvodov je niekoľko: slová sa nepresne sluchovo vnímajú, nezachytia sa
v krátkodobej pamäti. Toto robí reč chudobnou. Náročné je aj chápanie
a používanie symbolov a abstraktných pojmov. Napr. označenie
farieb, geometrických tvarov, dní v týždni, kategórie ako ovocie, dopravné
prostriedky a pod. Vyššie uvedené ťažkosti sa premietnu v tzv. pragmatickej
rovine, keď má reč dieťaťa slúžiť na komunikáciu s okolím, na
dosahovanie komunikačných cieľov – porozprávať príhodu alebo zážitok,
opýtať sa na predmet záujmu, rozprávať sa s kamarátmi. Deti
s VD spravidla ťažko nadväzujú kontakt s inými deťmi,
nevyhľadávajú spoločenské aktivity a spoločenské hry. Sú citovo viazané
na najbližších členov rodiny, lebo sa s nimi najľahšie dorozumejú.
INÉ
PRÍZNAKY
Hyperaktivita,
poruchy pozornosti, zhoršená úroveň grafomotoriky, jemnej motoriky rúk, poruchy
správania, zhoršená pravo-ľavá orientácia, orientácia v priestore. Znížená je celková psychická výkonnosť, zvýšená unaviteľnosť. Motorika: nejde
o závažné poruchy často je to len ľahká neobratnosť: v hrubej
motorike má dieťa ťažkosti pri chôdzi po schodoch, jazdení na trojkolke či
kolobežke. V jemnej motorike - oromotorike je prítomná neobratnosť
artikulačných orgánov a problémy v motorickom plánovaní reči.
V grafomorike nesprávne držanie ceruzky, slabá kresba, vizuomotorická
koordinácia, neobratnosť rúk pri navliekaní koráliek, strihaní, viazaní šnúrok.
Deti si tiež zvyknú zamieňať pravú a ľavú stranu, horšie sa orientujú
v priestore a v čase. Pamäť: deti s VD sa vyznačujú špecifickými
ťažkosťami v tzv. pracovnej pamäti, najmä v jej sluchovej modalite.
Deti majú problém aktívne podržať potrebnú informáciu po dobu riešenia úlohy.
Napr. zopakovať a pochopiť význam dlhšej vety, písať vety počas diktátu,
pri počítaní podržať všetky kroky riešenia. Učenie detí s VD sluchovou
cestou je obtiažne. Okrem pamäťového kódovania mávajú problémy s výbavnosťou,
s aktualizáciou slov z pamäti, čo sa prejavuje napr. pri
ústnych odpovediach. U detí s VD je lepšia zraková modalita –
lepšie postrehujú podobnosti a rozdiely na obrázkoch, ale aj tu môžu byť
pomalšie a menej pozorné. Zraková pamäť je teda lepšia, ale môže byť
ovplyvnená inými deficitmi napr. deficitmi v pozornosti. Pozornosť je brána k akejkoľvek vedomej
činnosti človeka, čo osobitne platí pre učenie. Pretože VD vzniká na podklade
vrodeného poškodenia mozgovej kôry, pre klinický obraz VD sú typické aj
poruchy pozornosti (ADD) alebo poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou
(ADHD).
TERAPIA, PROGNÓZA.
Terapia dlhodobá. Na základe odborného, komplexného zhodnotenia rozumových,
citových i sociálnych schopností dieťaťa je
nevyhnutné navrhnúť celkový terapeutický plán, ktorý bude pozostávať z
logopedickej starostlivosti, poprípade z nácviku kompenzačných foriem
komunikačných možností, ale i zo psychologickej starostlivosti o dieťa. S
vekom dieťaťa sa klinický obraz mení kvalitatívne aj kvantitatívne, a to individuálne
od takmer úplného vymiznutia symptómov až po výrazné ťažkosti, pretrvávajúce do
dospelosti. Narušený vývin reči vychyľuje z normy celý psychický vývin
dysfatického dieťaťa, ovplyvňuje utváranie individuálneho vedomia, profilovanie
osobnosti, vzdelávanie a zaradenie do života, má
teda ďalekosiahle psychologické aj sociálne následky.
V predškolskom alebo mladšom školskom veku sa reč síce
väčšinou rozvinie a ani v školskom veku nemusí byť reč dieťaťa nijako
nápadná, ale dysfázia sa prejavuje predovšetkým poruchami čítania a
písania, verbálne IQ je oproti neverbálnemu významne znížené. Čítanie
býva pomalé, namáhavé, neplynulé, pretrváva slabikovania, zámena
a vynechávanie hlások, skomoleniny. Problémy robí alebo môže robiť
sledovanie riadku a textu. Problémy v porozumení čítaného textu. Problémy
v písaní sa môžu
týkať grafickej a grafomotorickej realizácie písania ako je dodržiavanie
tvarov písmen, sklon, čitateľnosť a úhľadnosť. Problémy sú v osvojovaní
si pravopisných pravidiel a písomného vyjadrovania. Častým
problémom je uvedomovať si hláskovú štruktúru slov, čo sa prejavuje
v písaní diktátov. Je prítomné vynechávanie, zamieňanie písmen,
vynechávanie dĺžňov a/alebom mäkčeňov, problém v dodržiavaní hraníc slov,
v spodobovaní, v rozlišovaní i,í/y,ý. Problémy v matematike: neschopnosť osvojiť si predčíselné
predstavy v predškolskom veku a následne v školskom veku
pracovať s číslom, počítať s prechodom cez desiatku, veľkým problémom
sú slovné úlohy.Problémy v ostatných
náučných predmetoch (dejepis, prírodopis, zemepis): u starších žiakov je čítaná a
písaná reč efektívny nástroj učenia sa. Deti s vývinovou dysfáziou sa
nemôžu opierať o dostatočne funkčné jazykové schopnosti, majú problémy
učiť sa písaním a/alebo čítaním, pretože majú problém porozumieť čítanému,
spracovať dlhší text, zapamätať si dlhšie vety atď. Viazne písomné vyjadrovanie
(slohové práce).
Od kvality jazykových schopností závisí napredovanie
v škole, nadväzovanie vzťahov, voľba povolania, celkový osobnostný rozvoj
dieťaťa. Jazykové deficity, ktoré si deti prinášajú
z predškolského veku do značnej miery limitujú ich možnosti vzdelávať sa
a uplatniť sa v konkurenčnom prostredí tak, ako by im to umožňovali
ich intelektové predpoklady. Z tohto dôvodu považujeme logopedickú
a špeciálno-pedagogickú intervenciu v diagnóze vývinovej dysfázie
v období raného, predškolského a školského veku za nevyhnutnú
a nezastupiteľnú.
Existujú
terapeutické postupy, ktoré pomáhajú kompenzovať prejavy dysfázie a ktoré
predstavujú prevenciu problémov súvisiacich s čítaním (fonematické
uvedomovania podľa Eľkonina), počítaním (škola pozornosti), efektívne
komunikačné stratégie a stratégie učenia pre tieto deti. Pre
dysfatické deti je veľmi častá realita požiadanie o odklad školskej
dochádzky. Zaškolenie dieťaťa potom môže v závislosti od konkrétneho
dieťaťa prebiehať viacerými spôsobmi. Už v predškolskom veku existujú
špeciálne MŠ alebo špeciálne triedy v bežných MŠ pre dysfatické deti,
alebo je dieťa integrované v bežnej MŠ. Súbežne dieťa navštevuje
individuálnu alebo skupinovú logopedickú terapiu. Pred nástupom do školy
niektoré základné školy ponúkajú nultý ročník. Existujú však taktiež plne
organizované školy pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, alebo
školy so špeciálnymi triedami pre tieto deti. V ideálnom prípade na
bežných školách pracuje aj školský logopéd a psychológ, ktorí pracujú
s integrovanými dysfatickými deťmi.
Zdroje: rôzne, net
Dobry vecer
OdpovedaťOdstrániťvelmi rada by som sa opytala, ci ste so synom podstupili nejaku terapiu, ci ste boli spokojni a kde. Pokial by ste mi mohli dat nejake informacie, bola by som rada, mam 5 rocnu dceru a uz niekolko mesiacov pozorujem, ze by mohla mat podobne problemy. Vela z popisanych prejavov a priznakov sa tyka aj jej. Zo zaciatku som to pripisovala len pomalsiemu vyvoju, a ked som uz mala tendenciu "to zacat riesit", nahle nastal skok a veci sa pohli k lepsiemu. Stale vsak tusim, ze jej vyjadrovanie a komunikácia nie su na urovni rovesnikov. Rada by som sa teda obratila na odbornikov, kde su dobre referencie. Vopred Vam dakujem a prajem vsetko len to najlepsie.
Slavka
Slavka na FB je skupina Rodiče detí s vývojovou dysfázii - alebo veľa info je na http://tichysvet.blogspot.sk/
Odstrániť(medzitym sme sa rozpravali cez fb, tak len pre ostatnych doplnim) chodili sme do Dialogu (BA), boli sme velmi spokojni, mozem len odporucit... teraz sme na ZSI pre deti s narusenou komunikacnou schopnostou (Vlastenecke nam., BA) a nemohli sme spravit lepsie - malo deti v triede, osobny pristup, dlhorocne skusenosti,... pricom osnovy su rovnake ako na beznych skolach.
OdstrániťPrajem Vám pekný deň, v prevažnej väčšine prípadov takýchto porúch u dieťaťa je nekomunikácia oboch mozgových hemisfér. Informačné neprepojenie hemisfér vzniká najčastejšie pri pôrode cisárskym rezom, pri ťažkom pôrode, ak dieťa dostatočne dlho nelozí štvornožky v čase batolenia,... Prepojenie mozgových hemisfér (informačné prepojenie) sa dá naštartovať jednoduchou metódou e-dukineziológie. Sú to jednoduché cvičenia spojené s polohovaním očí, ktoré vedia naštarotvať prepojenie hemisfér. Ak vám môžem poradiť, pozrite sa na stránku http://www.agenturaradost.eu/regeneracia-a-rekondicia-duse/kineziologicke-odblokovanie. J
OdpovedaťOdstrániťvdaka, urcite pozriem.
Odstrániťahoj. chodíš sem ešte? dcere zistili VD, ale chcela by som sa popýtať čo a jak vy ste na tom cez mail, tento je pracovný
Odstrániťahoj, napis na eva.batik@gmail.com
OdpovedaťOdstrániť