15. septembra 2013

Tí, čo odchádzajú z Omelas.

Je jedna poviedka, ktorá ma fascinuje už roky. Krásna lyrika s mrazivou pointou. Vždy, keď ju čítam, plačem. Má len pár strán, 40 rokov, aj jednu či dve ceny... vraj je pomerne známa, ja som na ňu natrafila len náhodou, netušiac kto je autor, o čom to je a koľko ma prinúti rozmýšľať o sebe, o svete, o šťastí, o obetiach, o dobre a zle... Žiadna iná poviedka sa mi nevryla tak hlboko do srdca. Občas na ňu myslím bez zjavnej príčiny veľmi intenzívne; jedno občas je teraz.

Ja by som odišla. Myslela som si to pred 15-timi rokmi, keď som ju niekedy na výške čítala prvýkrát a myslím si to i dnes, hoci to, že mám teraz dve malé deti, ma núti skúmať, či by som pre ich dobro predsalen nezostala... Čo si o tom budem myslieť o ďaľších 15-20 rokov?

Aby ste vedeli: Omelas je nádherné, pokojné miesto, plné pôvabu, hojnosti a radosti, kde žijú tisíce inteligentných a šťastných ľudí. Za všetko to šťastie a blahobyt je však určená krutá cena a to bezpodmienečne. Nie je to tajomstvo, každý o tom vie. Ak by to niekto zmenil, šťastie tisícov by skončilo. Dá sa s tým zmieriť? Dá sa prežívať skutočné šťastie, ak viete, že je kruto vykúpené? Je to spravodlivé? Šťastie viacerých na úkor šance na šťastie jedinej bytosti... Mladým v Omelas sa to vždy povie v určitom veku. Niektorí sa vtedy hnevajú, niektorí plačú, chcú vedieť viac, chcú to vidieť, chcú niečo urobiť... časom však prijmú realitu, niektorí chápu, niektorí nie...

A "...z času na čas... muž či žena na deň na dva zmĺkne a potom odíde z domu. Títo ľudia vychádzajú do ulíc a osamelo nimi kráčajú. Kráčajú nimi a opúšťajú mesto cez nádhernú mestskú bránu. Kráčajú ďalej a ďalej cez polia za mestom... a nezastavujú sa. Odchádzajú z Omelas, kráčajú do tmy pred sebou a už sa nevracajú. Miesto, kam kráčajú, si väčšina z nás vie predstaviť ešte ťažšie ako mesto šťastia. Nedokážem ho vôbec opísať. Možno, že vôbec neexistuje. Ale zdá sa, že oni vedia, kam kráčajú, tí, čo odchádzajú z mesta Omelas." 
A čo vy? Odišli by ste z Omelas?

Celá poviedka - Ursula Le Guin: Tí, čo odchádzajú z Omelas - napr tu:
http://files.slobodavockovani.sk/200001483-6698467926/omelas.pdf


1 komentár:

  1. zaujimavé: 4ročnému synovi práve diagnostikovali závažnú vývinovú poruchu... zostala by som v Omelas! ... a spýtajte sa ma znova za 20 rokov.

    OdpovedaťOdstrániť